Dieta młodego człowieka bezpośrednio przekłada się na jego rozwój fizyczny i umysłowy. Błędy w żywieniu dzieci mogą doprowadzić do kłopotów z koncentracją, zaburzeń wzrostu, otyłości i wielu innych chorób. Sprawdź, jakie są najczęstsze błędy w żywieniu dzieci przedszkolnych, by ich uniknąć i prawidłowo zbudować jadłospis dla dzieci.

Błędy popełniane w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym

Istnieje pewien kanon popularnych błędów w żywieniu dzieci. To lista pułapek, w które wpadłeś zapewne również Ty, nie potrafiąc odmówić pięknym oczom swojego dziecka, ulegając magii chwili lub dając się namówić na doskonale znane wszystkim rodzicom: proszę, tylko ten jeden raz! Mowa tu o:

  1. kupowaniu dziecku wysoko przetworzonych słodyczy,
  2. zastępowaniu domowych posiłków daniami w modnych barach fast foodowych,
  3. wybieraniu produktów bogatych w tłuszcze nasycone,
  4. wręczaniu dziecku pieniędzy na słodką bułkę lub zapiekankę, gdy zabrakło czasu na zrobienia drugiego śniadania,
  5. kupowaniu produktów z uwagi na wygląd opakowania, a nie wartości odżywcze,
  6. podawaniu smażonych dań w ramach obiadu,
  7. używaniu soli zamiast sięgania po alternatywy,
  8. nieurozmaicaniu posiłków,
  9. niewykorzystywaniu sezonowych produktów.

Spożywanie przez dzieci zbyt dużych ilości cukru, tłuszczów, a nawet białka zwiększa ryzyko otyłości. Jednocześnie w jadłospisie dla dzieci brakuje warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych. Dzieci otrzymują za mało błonnika, witamin i minerałów, a ich dieta przecież powinna być zróżnicowana.

Wpływ diety na rozwój dziecka okiem dietetyka

Kluczowym elementem prawidłowego rozwoju dziecka w wieku szkolnym jest odpowiednio zbilansowana dieta, która kształtuje nawyki żywieniowe na całe życie. Pozwala na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, do których zalicza się, min. nadwagę i otyłość, cukrzycę czy choroby układu pokarmowego.

Dieta dziecka powinna być bogata we wszystkie grupy produktów żywnościowych, a także pokrywać zwiększone zapotrzebowanie młodego organizmu na energię oraz składniki odżywcze. Prawidłowa podaż wszystkich niezbędnych makroelementów i witamin w pożywieniu wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój dziecka, a także na funkcje poznawcze, tj. pamięć i koncentrację.

Aleksandra Lachowska, dietetyk

Strzeż się! 10 błędów w żywieniu dzieci

Poznaj normy żywieniowe dla dzieci

Żywienie małych dzieci oraz przedszkolaków klasyfikują normy. By prawidłowo się rozwijać i zachować właściwą do wieku wagę, Twoje dziecko powinno spożywać:

  • różnorodne kasze (np. gryczaną, jęczmienną, jaglaną), ryż (pełnoziarnisty), amarantus,
  • warzywa (np. marchew, buraki, ziemniaki) i owoce (np. jabłka, pomarańcze, banany, lub soki i musy owocowe np. Kubuś mus 100%),
  • warzywa strączkowe (np. soję, soczewicę, ciecierzycę),
  • warzywa kiszone (np. kapustę, ogórki),
  • produkty bogate w tłuszcze wielonienasycone (oleje, np. słonecznikowy, sezamowy, dyniowy, oliwę z oliwek),
  • orzechy (np. włoskie, laskowe, nerkowce) i nasiona (np. pestki dyni, słonecznika).

Zwracaj uwagę na to, jakie produkty wybierasz oraz jakich dodatków używasz do przygotowywania posiłków. Staraj się nie nadużywać cukru i soli, co nie oznacza, że dziecko musi otrzymywać jedzenie miałkie i nieatrakcyjne smakowo.

Czy wiesz, że…

Nie tylko produkty pojawiające się w jadłospisie dla dzieci mają znaczenie! Równie ważne jest to, jak przygotowujesz posiłki dla swojego dziecka. By dbać o jego zdrowie, unikaj smażenia. Potrawy gotuj na parze, duś lub piecz. Podczas klasycznego gotowania część witamin pozostaje w wodzie, którą wylewasz.

Strzeż się! 10 błędów w żywieniu dzieci

Jadłospis dla dzieci przedszkolnych – podpowiedzi

Odkryj bogactwo ziół, zastępując nimi sól. Do słodzenia posiłków wybieraj produkty alternatywne: syrop klonowy, miód, słodziki roślinne, suszone owoce czy musy owocowe. Kupuj sezonowe owoce, by dostarczać dziecku witamin w naturalny sposób, bez konieczności podawania mu suplementów. Zamiast sięgać po małowartościowe przekąski kuszące kolorowymi etykietami, wybieraj te wzbogacone o witaminy i stworzone z myślą o dzieciach, np. mus owocowy Kubuś. Przekonaj swoją pociechę do picia soków Kubuś 100% zamiast oranżad.

Zaproś przedszkolaka do kuchni! Nie ma nic cudowniejszego od kilkulatka pomagającego rodzicowi w przygotowywaniu posiłków. Przekazując mu odpowiedzialność za efekt finalny posiłku, sprawisz, że poczuje się z siebie dumny. Ponadto wspólne gotowanie ma walor edukacyjny. Tłumacz dziecku, dlaczego używasz danych składników i jak wpływają one na jego organizm. Wspólnie eksperymentujcie i odkrywajcie nowe połączenia smakowe.

* Badania zostały przeprowadzone w Polsce na grupie 1059 rodziców niemowląt i dzieci.