Kulinarne inspiracje

Na rozgrzewkę!
2016-11-14

Na rozgrzewkę!

Gdy panująca za oknem pogoda sprawia, że naszym jedynym marzeniem jest zawinąć się w koc i nie wychylać na zewnątrz nawet czubka nosa, trudniej jest wypełniać codzienne obowiązki z takim samym zapałem jak w ciepłe dni. W ten jesienny czas potrzeba nam nie tylko odpowiedniej motywacji, ale również porcji rozgrzania. A co rozgrzewa zmarznięty organizm i jednocześnie poprawia humor? Oczywiście pyszne jedzenie!

Przejście od miesięcy letnich do jesienno-zimowych często oznacza spadek formy. Wiele osób marzy o tym, by zapaść w sen zimowy i obudzić się wraz z pierwszymi wiosennymi promieniami słońca. Ponieważ jednak natura nie stworzyła nas niedźwiedziami, warto znać kulinarne sztuczki, dzięki którym nabierzemy ochoty do działania. Dla tych, którzy kochają śnieżne szaleństwo, to idealna rozgrzewka przed długimi godzinami na zewnątrz. Ci, którzy nie mają ochoty na wychodzenie z domu, mogą stworzyć we własnej kuchni wyjątkowo ciepłą i przytulną krainę pełną niezapomnianych, rozgrzewających smaków.

 Już starożytna medycyna chińska wprowadziła podział produktów na rozgrzewające i ochładzające. Choć wydaje się to banalne, warto wspomnieć, że szybciej rozgrzewać będą nie tylko określone produkty, ale przede wszystkim dania podawane na ciepło – organizm nie musi wytwarzać i zużywać dodatkowej energii niezbędnej do ich podgrzania przed strawieniem. Kluczowym pojęciem w kuchni rozgrzewającej jest niedoceniana rola przypraw. Dodatki takie, jak: imbir, goździki, kurkuma, gałka muszkatołowa, cynamon, kardamon, chili czy wanilia, doskonale wpływają na pracę naszego organizmu. Spróbuj dodać je do zup, które są świetnym sposobem na podwyższenie temperatury, i przygotuj np. tajską zupę z krewetkami i imbirem, zupę cytrynową z makaronem ryżowym lub krem z dyni z odrobiną cynamonu. W jesienne i zimowe dni warto postawić również na śniadania przyrządzane na ciepło – dzięki temu porannemu wyjściu z domu będzie towarzyszyło mniejsze odczucie chłodu. Istotnym elementem są również ciepłe napoje – różne rodzaje herbat, szczególnie ziołowych, do których można dodawać wspomniany wcześniej cynamon, kardamon czy też imbir i cytrynę.

Propozycje obiadowe, które nie tylko rozgrzeją nasze zmarznięte ciała, ale także oczarują kubki smakowe, powinny być bogate w warzywa, szczególnie takie jak cebula czy czosnek. Zimą warto postawić również na zapiekanki – wyjęte prosto z pieca od razu przyprawią o wypieki na twarzy! Wypróbuj tej ze świdrami i mięsem mielonym, z królową jesieni, czyli z dynią, oraz pasującą do niej idealnie kiełbasą, z Pełnym Ziarnem i boczkiem, z kurczakiem i brokułami lub po prostu z różnymi rodzajami sera, gałką muszkatołową i sprężystymi makaronowymi muszlami. Ale klasyczne zapiekanki to nie wszystko! Ci, którzy lubią eksperymentować, mogą przygotować zapiekane makaronowe muffinki lub faszerowane papryki. Każda z tych opcji na pewno rozgrzeje i doda szarym dniom trochę koloru. Jeśli jednak nie spieszy Ci się z wychodzeniem spod koca, a na gotowanie pragniesz przeznaczyć tylko chwilę, też jest rozwiązanie: postaw na ekspresowe tagliatelle z klopsikami lub pikantne pulpeciki. I pamiętaj – po każdej długiej jesieni i zimie przychodzi wreszcie upragniona wiosna!

 

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapamiętywania preferencji i ustawień oraz zbierania anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz w każdym czasie określić sposób wykorzystywania plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Jeżeli pozostawisz te ustawienia bez zmian, pliki cookies zostaną zapisane w pamięci Twojego urządzenia. Zmiana ustawień plików cookies może ograniczyć funkcjonalność serwisu.